Great review in Orkester Journalen! (Swedish)

"Gitarristen Pål Nybergs första skiva Culture of peace kom 2012, en vad jag då uppfattade som en mycket mogen och lyriskt avancerad debut. Sedan dess har Nyberg varit ytterst aktiv på den internationella jazzscenen bl.a genom ett flerårigt samarbete med den amerikanske saxofonisten Jimmy Halperin. Halperin är en tydlig epigon till Lennie Tristano och exponent för det som generellt benämns som cool jazz, vilken knappast är kylig snarare återhållen och avspänd till sin form.

Lowlands är en mycket sofistikerad och intrikat platta vilande på en stark melodisk grund, fylld av detaljer och ornamenteringar. Ansatsen är lite kammaraktig med raka, långa harmoniska linjer kring vilka gruppen samfällt och intimt skapar ett stämningsmättat innehåll av Nybergs kompositioner. Det är både drömskt och filmiskt, där det lyriskt impressionistiska dominerar. Per ”Texas” Johanssons drivna, renodlade och lite vemodiga klarinettspel utgör ena polen, Nybergs krispiga, klara och precisa gitarr den andra polen och däremellan rör sig Birgitta Flinks tuktade tenorspel som ger dynamik och spänning.

Kompet är genomgående subtilt och ”tassande” och det är först i avslutande Fox & hedgehog som Konrad Agnas får ta i mer resolut. Trots att det genomgående är avskalat och finstämt, så finns det mycket spänningsmoment i materialet. T.ex där små skiftningar och förskjutningar som de två variationerna på Apostel, där en mörk modal variant kontrasteras mot en mera mera ljus, otvungen version. Lowlands kräver koncentration och närläsning för fullt ut komma till sin rätt, med andra ord kvalitet med krav."

Ulf Thelander

Featured Posts
Recent Posts